lördag 14 maj 2016

Pingst - helig Andes "egna" helg!








Ja pingst är ju den helg som firas till minne av det som hände i Jerusalem efter Jesu återvändande till Fadern. Jesus hade lovat att be Fadern att sända en hjälpare o under pingsten manifesterades denne verkligen. Eldstungor kom från himlen över de 12. Många språk kunde plötsligt talas, så att alla i den församlade skaran kunde förstå. Helig Ande fick verkligen "komma till tals"!

Men får han det annars?

I bibelsamtalsgruppen i min församling (EFS inom Svenska Kyrkan) talade vi i förra veckan om texterna som gäller för denna söndag, som handlar om just helig Ande givetvis eftersom det nu är pingst. Lite kom vi då in på detta att man på många håll inom kyrkan (menande Svenska Kyrkan då) ibland verkar se Anden (DHA, den helige Ande) som en sorts svårförståeligt o lite besvärligt "bihang" till Fadern o Sonen. Givetvis ber man i Faderns o Sonens o den helige Andes namn men så väldigt mycket mer nämns inte alltid. Jag påpekade t.ex. att jag under min tid som bra aktiv inom SvK inte kan minnas vare sig många predikningar eller annat om helig Ande.

Jag minns t.o.m. någon präst som lite fasat för frågor om detta "undanglidande" från den tredje personen i treenigheten med ord som att det kan föra tankar för långt mot frikyrkor, stor karismatik o.s.v. Man har sagt att man hellre fokuserar på Jesus o hans gärning. Jo, men.....

Jesus återvände till Fadern. Han vill, rakt uttalat, att vi ska fortsätta hans verk här på jorden. För att vi ska kunna det behöver vi den hjälpare han lovade sända, helig Ande. Då kan vi ju inte bara "skippa" det!

Jag har då i och för sig stor förståelse för de som tycker att det kan vara lite "knepigt" med DHA. I delar av SvK verkar man närmast rädd för allt som kan "lukta frikyrka" o man förknippar då DHA med tungotal (de människorna är ju väldans mysko alltså!), helandebön o.s.v. Saker som kanske till viss del skrämmer, både rent faktiskt för att det kan innebära att tappa/lämna över en del kontroll över sig själv till Gud o för att man helt enkelt är rädd med tanke på hur mer karismatiska samfund (Pingst, Livets Ord m.fl.) har behandlats i media o av folk "i gemen". Man kan, tror jag mig ha förstått, vara rädd för vad "folk" skulle säga, att de inte skulle vilja komma, om man mer betonar DHAs del i Guds verk.

Det blir dock väldigt "rumphugget" när man gör så. Det är ju inte så att helig Ande plötsligt dyker upp där på pingstdagen i Jerusalem, efter Jesu död o himmelsfärd. Han finns med från allra första början i Bibeln. I skapelseberättelsen talas det om Guds Ande/vind som blåser över jorden. Anden är sedan med genom hela historien o inte minst i julens texter talas om att Maria blev gravid "genom helig Ande".

Jag erkänner gärna att jag själv var rätt fast i detta att DHA mer hörde ihop med sammanhang där det talades i tungor, stods med händer i luften under lovsång, hölls på med helande o.s.v. Jag förstod inte o tyckte nog mest det var väldigt konstigt. Så hamnade jag i S:ta Clara....

Nu tänker jag inte bli för privat men ändå berätta så mycket som att jag haft ett mycket påtagligt möte med DHA under en kvällsmässa. Inget "stort o stormande", jag började inte tala i tungor eller så (gör inte nu heller för den delen) men jag fick en väldigt påtaglig "knuff" och har sedan dess haft ett, som det verkar, rätt gott förhållande till DHA.

Det jag definitivt kan säga är att det ger oerhört mycket vad gäller förståelsen av o förhållandet till Fadern o Sonen. Jag har fått en helt annan, djupare, förståelse för många av Bibelns texter. Jag har fått mycket lättare i "vardagligt liv" när det gäller mitt förhållningssätt till andra människor, till pengar, till vad som faktiskt är av vikt i mitt liv.

Helig Ande är aldrig påträngande. Aldrig tvingande. En verklig gentleman faktiskt. Men han är en oerhört bra hjälpare!

Helig Ande är sänd av Gud som den Hjälpare som Jesus bad att vi skulle få så ta kontakt! Det är bara att be om helig Andes närvaro i ditt liv så kommer han o hjälper dig. Jag ska inte påstå att det alltid är lätt att lyda råden eller ens lätt att förstå dem (eller vad som är Andens råd o vad som är din egen vilja...) men det är väldigt mycket värt att försöka!

Jag ber om helig Andes närvaro i alla våra liv. Må Andens vind få blåsa frisk o stark över oss alla! Amen.

Allt gott!
Eva

Inga kommentarer: