tisdag 24 april 2018

Ninaninaninanna - boktips!



Det blev visst tvunget till lite bloggpaus efter påskens alla inlägg...

Nu ett inlägg då som kräver lite mindre egen tanke verksamhet kanske, för det arbetet är redan gjort av några i mitt tycke förnämliga författare.

Böckerna i "rubrikbilden" först då: Jonas Dagsons "Steg för steg genom gamla/nya testamentet".

Den om GT kom 2003 o jag har nog haft min dryga 10 år. Den är mycket använd! Jag blev förtjust o köpte boken mycket ör att Jonas på ett väldigt enkelt sätt får in väldigt mycket information på en enda sida. Jag har flera böcker som närmar sig uppslagsverk om Bibeln, dess personer, länder, kulturer o.s.v. men det är ju inte riktigt alltid jag vare sig tycker mig ha tid eller ork eller känner absolut nödvändighet att ta fram dem - då är dessa böcker suveräna!

Här presenteras de olika böckerna i Bibeln med fakta om den som skrivit, om personer ikring, om historien där o då o avsnitt som "Så kan du förstå Psaltaren/Jeremia/Domarboken". I inledningen om varje bok finns dessutom en teckning (av suveräne Anders Parsmo) som på ett ofta lite humoristiskt sätt ger en kortintroduktion till just den bibelboken.

"Steg för steg genom Gamla Testamentet" är alltså välläst här, den om NT har just precis landat på hallmattan o jag har inte hunnit läsa alltför mycket men den är i samma stil. Jag kommer att sätta mig o läsa mer för där ser jag grundliga genomgångar av nattvarden o annat.

Det är lättlästa böcker fulla av information o kunskap! Jag gillar då särskilt att jag kan slå upp likaväl när jag bara vill ha en kort info om någon av profeterna t.ex. som när jag vill veta lite mer specifikt.

Här hittar ni den om NT inklusive en pdf med lite försmak plus en intervju med författaren.
Även den om GT säljs av det förlaget.

Köp båda! skulle jag vilja säga. De passar nog alla tänker jag. Visst, den oerhört bibelkunnige kanske inte hittar så många nyheter men då kan de säkert vara trevliga ändå. Hos den lite yngre, säg från 12-13 kanske, kan de säkert vara populära också då de ju alls inte är bara "torra faktaspäckade teoriböcker". För oss mittemellan är de till stor hjälp.

Så måste jag ta med en annan bok som jag nyss köpt o läst också! Den här:


"Naturligt övernaturligt. Att leva ett andefyllt vardagsliv" av Andy Croft o Mike Pilavachi.

Jag har en rätt bra tid nu funderat mer o mer kring bön, förbön, helig Andes gåvor o sådant. Visst, funderar kring sådant gör väl många kristna men mer specifikt för mig just nu handlade det mycket om att jag tyckte bönelivet stagnerat en del - det började kännas lite för rutinartat o inte särskilt inspirerat ärligt talat. Inte trevligt tycker jag.

Mitt i mitt sökande efter litteratur fick jag syn på en recension i Dagen av den här boken. "DEN vill jag ha!" blev reaktionen som väl är ett rätt gott betyg åt recensenten då...

Den är utgiven av David Media o därifrån beställde jag genast.

O jag blev sannerligen inte besviken!
Andy Croft o David Pilavachi är pastorer i Soul Survivor i England. Om jag förstått rätt en åldersblandad församling men dessa två har tydligen också anordnat o medverkat på en hel del konferenser, läger, kurser för i första hand ungdomar. Det kan möjligen märkas lite i sättet att skriva men därmed absolut inte sagt att det skulle vara "lättsmält" allt det de skriver om.

Andy o David går igenom gåvorna som vi har möjlighet använda med helig Andes ledning på ett pedagogisk sätt, med många bibelhänvisningar o med en inte så liten portion humor när de berättar om sina egna erfarenheter. (En humor som berättar om nog så "stora" saker då.) Boken är väldigt lättläst egentligen men jag fann mig, för en gångs skull för jag snabbläser alltför ofta, läsa i en väldigt lugn takt för den ger mycket. Ffa ger den hopp, tillförsikt o faktiskt mod, lite "kan de så kan nog jag" för är det något de sannerligen inte gör så är det att säga sig särskilt speciella för att de är pastorer. Tilltalet är hela tiden "vi kristna" som en gemenskap med oss alla, ett påpekande att Andens gåvor verkligen inte är något man förtjänar efter x antal års teologistudier utan just en gåva.

Den här boken skulle jag också gärna rekommendera till vem som helst som är det minsta intresserad men faktiskt också till den som är djupt skeptisk till den "naturligt övernaturliga". Jag skulle gärna se att fler läste den här typen av böcker o öppnade upp för en annan syn än den misstänksamhet som vår vetenskapligt orienterade värld ofta ger. (Jo, jag är ju så'n... "Man" kan kanske inte men därmed icke sagt att Gud inte kan!)
Den är som sagt lättläst om än fullproppad med kunskap så jag tänker även yngre, säg från konfirmationsålder i alla fall (beroende på mognad säkert yngre också) kan ha glädje av den.

Så, nu ska jag avsluta med att hoppas ni har fina lässtunder framför er!

Allt gott!
Eva

Inga kommentarer: