onsdag 22 juni 2016

Ni na ni na ni nanna....


Hur gammal behöver man vara för att förstå direkt på rubriken vad detta kommer att handla om? 30? Jag minns faktiskt inte när den där signaturen figurerade. För er som inte minns kan jag berätta den signaturen sjöngs för ett barnprogram om böcker/boktips.

Och boktips är precis vad det blir här o nu!

Först dock lite om anledningen till just dessa boktips:

Om jag säger apologetik, vad säger du då? Verkar tråkigt? Svårt? Man måste ha läst en MASSA teologi för att syssla med det! Helt onödigt! Säg åt folk att läsa Bibeln istället!

Jag tror jag har hört alla de argumenten för att "slippa" apologetiken, o många mer därutöver. Som ni förstår håller jag då inte med något av dem.

Vi börjar med vad apologetik är, försvaret av den kristna tron. Behövs det idag? Inte i Sverige väl i alla fall, kanske i en del länder i Mellanöstern, möjligen? Kristna har väl inga problem, egentligen?

När jag hör eller läser sådant går alla "debattbatterierna" igång.... Jag tror nämligen att apologetiken är viktigare än någonsin nästan just nu. Kanske mer i Sverige dessutom än i många andra länder, o även inom svensk kristenhet faktiskt.

Därför vill jag slå ett slag för att lära sig mer om apologetik, mer om att faktiskt förklara o försvara den kristna tron. Protester kan givetvis komma om mina bokval, typ "Men det där är ju bara EN tolkning!", o då är mitt svar att jag givetvis väljer litteratur att tipsa om som jag själv tycker om o tycker ger mycket att läsa. O jag är då uttalat s.k. klassiskt troende kristen som bygger min tro helt på Bibeln, att jag ska försöka förstå Gud o inte bara tvärtom.

De böcker på bilden jag läst senast o har allra lättast säga något om är Stefan Gustavssons "Behöver tron försvaras? Manifest för kristen apologetik", "Domen. Evangeliets bortglömda dimension" av Olof Edsinger o "Ett år med Jesus" av Bo Brander o Göran Skytte.

Både Stefan o Olof är högt utbildade teologer o jag vet att det kan skrämma en del. (Förlåt vänner S o O men så är det.) När det gäller just de 2 är det tokigt. Båda är vana vid att undervisa o skriver så att, vågar jag påstå, alla som vill kan förstå. (Jag har själv bara 8 år i grundskola o förstår då jag....)

Stefans manifest är upplagt på ett sätt som också gör den lättläst. Han startar med att gå igenom varför vi faktiskt behöver apologetiken i del 1 o fortsätter i en i mitt tycke väldigt intressant del 2 med en genomgång av hur Jesus var en av de första apologeterna själv. Del 3 handlar om "Vad gör vi nu då? Ska jag verkligen syssla med detta själv o i så fall varför?" (Jo, det ska du!)
För mig var nog det allra mest givande att få en sådan sammanfattning av Jesus som apologet. Att han är det är ju ingen nyhet (det är ju inte bara en gång han debatterar med de skriftlärda t.ex.) men att få det så "i ett svep" var väldigt lärorikt. Likaså när Stefan radar upp HUR Paulus lägger upp sitt försvar av tron. ATT en stor del av Paulus gärning var just apologetik kommer ju inte som en överraskning men det är inte alltid man ser alla delar själv så tydligt.

"Domen" av Olof Edsinger då.
Också en stor favorit, tillsammans med föregångaren "Krigen i Gamla Testamentet:ett försök att förstå.".

Det här tycker jag är ett oerhört viktigt ämne att inte "springa förbi"! Idag finns många, även djupt in i kristenheten i Sverige (o andra länder) som gör allt vad de kan för att slippa prata om dom o synd o straff. De vill mest bara prata om "gullige Jesus" (som jag var inne på i förra inlägget) o plocka bort alla tankar på att Gud kanske kan ha en del åsikter om hur vi lever o beter oss.

Men.... Eftersom samma personer ofta talar om Jesus som så förlåtande o nåderik (vilket han ju är!) så blir min ständiga fråga - förlåtande för vad? Om man utesluter Gud o Guds tankar/åsikter om att vi kanske faktiskt gör fel/syndar - vad ska man då med Jesus till?

Det är inga lätta texter Olof tar upp! Det kräver en del egen vilja, verklig vilja, att ta till sig kanske ffa Guds helighet för att tillfullo uppskatta det han skriver. Men det väcker många tankar o det är faktiskt en omistlig del i vår kristna tro att även ha med det om Domen. Boken är alls inte svårläst (inte heller "Krigen...") men åtminstone jag läste i något kortare stycken än mitt vanliga sträckläsande för att den väcker en hel del tankar om Guds helighet o vad som faktiskt förväntas av oss.

Bo Branders o Göran Skyttes "Ett år med Jesus" är apologetik i praktiken!
Det är en alldeles suverän idé till bok!

Göran Skyttes namn är väl känt för många. Skjutjärnsjournalisten som blev kristen o nu ställer sitt kunnande i Guds tjänst (Tack Herre för det!). Bo Brander är sedan många år präst inom Svenska Kyrkan, konservativ/klassiskt troende.

Boken följer kyrkoåret med ett kapitel per vecka. Varje kapitel börjar med söndagens evangelietext o så följer först Bos predikan (avskrift av bandad) o sedan ett samtal mellan de båda om text o predikan.

Först kan ju sägas då att Bo är en fantastiskt predikant! Det är en fröjd att läsa hans utläggningar. Det som dock får mig allra mest att rekommendera den här är samtalen mellan dessa båda herrar. Det är lärorikt o faktiskt rent fascinerande att läsa Görans frågor som jag tänker präglas både av hans kunnande som journalist men också mycket av hans då relativt nyfunna tillvaro som kristen. Det ger en del "Ja men det fattar du väl!" från oss "gamla" kristna men också en hel del "Aha!" om sådant man aldrig tänkt på.

Kort bara om Lee Strobels "Fallet Jesus - fakta o indicier, en reporters personliga granskning": Vad jag förstår var L.S. fortarande ateist när han började sin undersökning. Berömd journalist på Chicago Tribune. Han är inte ateist längre....

Stefans "Gör som Gud - bli människa" är en av de böcker jag tänker läsa om i en nära framtid. Det är ett tag sedan jag läste den o den kom med här till stor del för att det nog var den som fick mig att förstå att det var just apologetik jag nog sysslat med ett tag o var så intresserad av.

God läsning, i hängmattan, på badstranden, inomhus (föredras här i sommarvärme....) eller var du än håller hus!

Just det! Jag tror (hoppas) att alla dessa går att få tag på fortfarande! Stefans böcker kan du i första hand söka via Svenska Evangeliska Alliansen eller Credo. Olofs söker du via hans blogg t.ex. klicka på "Böcker" i överkanten. I övrigt hänvisar jag till vännen google.

Allt gott!
Eva

Inga kommentarer: