onsdag 27 oktober 2010

Förb... ARG!!!

(Egentligen vill jag inte sätta in någon bild! Ingen växt borde förknippas med detta.)

Eller egentligen skulle jag väl skriva ledsen? Eller upprörd? Eller förtvivlad?

Jag antar att de allra, allra flesta känner som jag när det gäller nyheten att 3 undersköterskor i Kumla polisanmälts och varslats om uppsägning pga sitt uppförande och sin behandling mot/av de gamla på ett älderboende i staden.

HUR kan man på något enda sätt rättfärdiga att man behandlar människor så som dessa 3 tydligen (det finns ju vittnen enligt uppgift) gjort?

Och HUR kan man låta bli att säga något, till dem eller till chefer som ska hantera sådant?

Jag hörde i morse någon som försökte förklara genom att tala om brist på utbildning, otillräckligt med personal, dålig lön och jobbiga arbetsförhållanden. De bristerna finns kanske - men vad har de att göra med att bete sig rent elakt mot gamla människor som man är anställd för att vårda?

Igår sades det att de andra inte vågat säga något av rädsla för repressalier och trakasserier. Jag tycker ärligt talat att det låter som ren och skär feghet och bekvämlighet! Visst måste det ha funnits en möjlighet att gå samman flera som sett och hört och tala med chefer eller politiskt ansvariga?

Det finns INGET försvar som duger för att detta hänt! De som utsatt de äldre för detta - vad har de för människosyn? Vad är de för människor? Vad tänker de om sitt eget och andras människovärde?

Och de som inget sagt - hur tänker de? Är deras egen bekvämlighet så viktig att de kunnat "se åt ett annat håll"? Måtte de nu i alla fall ställa upp och vittna.

Har ingen av dem äldre i den egna familjen? Har de aldrig tänkt tanken hur det skulle kännas om de personerna blev behandlade liknande i samma situation?

Förhoppningsvis sover ingen särskilt gott nu...

Som ni nog förstår - det finns ingenting som retar, upprör och gör mig mer tvärarg än de som ger sig på dem som inte har mycket att sätta emot, sedan må det gälla barn, gamla, funktionsnedsatta, djur eller vad ni vill.

Och det må vara ett ord som man ska vara mycket  varsam med - men det som verkar ha hänt i Kumla kan bara kallas för ren ondska!

Mina tankar går till alla dem som gör ett fantastiskt arbete i landets alla äldreboenden och hemtjänster! Alla de som dag och natt tar hand om gamla, kanske dementa, sjuka med värme och kärlek och stolthet över sitt arbete (liksom de 2 grannar jag talat med i dag gjort i hela sina yrkesliv). De som förstår vad människovärde handlar om - både för de gamla och för dem själva.

Allt gott!
Eva

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag har faktiskt missat den nyheten, men tyvärr så tycker jag att klimatet när det gäller att ta hand om vara gamla har blivit fruktansvärt kallt, oförlåtliga "misstag" görs mest hela tiden och vården är under all kritik. Nya företag ploppar upp hela tiden som vill tjäna pengar på detta och som gör ett fruktansvärt dåligt jobb.
Sen finns det såklart många som gör ett kanonjobb och sliter TROTS personalbrist och dåligt med pengar, men det borde inte finnas en enda som är beredd att behandla gamla illa, konstigt att de inte tänker på att de själva hamnar där en vacker dag. Skulle dom själva vilja bli behandlade så? Tror inte det!
Kram

Katarina sa...

Visst blir man både arg och ledsen!